2019. március 23, szombat - Emőke, Botond, Ottó, Kartal

2019. Március 16. 07:16, szombat | Külföld
Forrás: mti - illusztráció: pixabay

A világegyetem hajnaláról származó 83 szupermasszív fekete lyukat fedeztek fel

Nem sokkal az univerzum születése után keletkezett 83 szupermasszív fekete lyukat fedezett fel egy japán, tajvani és amerikai csillagászokból álló kutatócsoport.

A New Jersey állambeli Princetoni Egyetem munkatársaként dolgozó Michael Strauss szerint egészen elképesztő, hogy ilyen gigantikus képződmények alakultak ki nem sokkal a 13,8 milliárd éve bekövetkezett ősrobbanás után - írja a PhysOrg tudományos-ismeretterjesztő hírportál.

A most felfedezett égitestekkel jelentősen nőtt azoknak az ismert fekete lyukaknak a száma, amelyek abból a korból származnak, amikor az univerzum történetének még csak 5 százalékánál tartott.

A The Astrophysical Journal című tudományos folyóiratban és a japán nemzeti obszervatórium lapjában közölt eredmények elsőként mutatják be, hogy mennyire gyakoriak a fekete lyukak az univerzum korai történetében.

A szupermasszív, vagyis nagyon nagy tömegű fekete lyukak tömege akár milliószor vagy milliárdszor felülmúlhatja Napunkét. A legtöbb galaxis centrumát egy-egy ilyen gigantikus képződmény uralja.

A fekete lyukak intenzíven falják a körülöttük keringő anyagot: csillagokat és csillagközi gázokat. A fekete lyukba zuhanó anyag egy rendkívül forró anyagtömeget, úgynevezett akkréciós korongot hoz létre, amely a lyuk körül kering. Az így keletkezett óriási fényű kvazár, azaz csillagszerű rádióforrás általában távoli galaxisok aktív magja.

A mostani felfedezés a japán nemzeti obszervatóriumnak a hawaii Mauna Kea vulkánon működő teleszkópja által gyűjtött adatokon alapult.

2019. Március 23. 07:18, szombat | Külföld

Őrizetbe vettek iszlamista terrortámadás előkészítésével gyanúsított embereket Németországban

Iszlamista indíttatású terrortámadás előkészítésének gyanúja miatt őrizetbe vettek 11 embert pénteken Németországban.

2019. Március 23. 05:00, szombat | Külföld

Halálos medvetámadás történt a székelyföldi Kőrispatakon

Halálos medvetámadás történt péntek délelőtt a székelyföldi Kőrispatakon.

2019. Március 22. 17:09, péntek | Külföld

Elítélt egy orosz bíróság egy ukrán fiatalt terrorizmusra való felbujtás miatt

Hat év szabadságvesztésre ítélte a katonai bíróság pénteken a 19 éves Pavlo Hribet, aki a vád szerint arra próbált meg rávenni egy Szocsiban élő diáklányt, hogy terrorcselekményt kövessen el a saját ballagási bankettjén.

2019. Március 22. 12:37, péntek | Külföld