2020. szeptember 21, hétfő - Máté

2020. Február 28. 09:00, péntek | Életmód
Forrás: mti - illusztráció: pixabay

Arany nanorészecskék segítségével észlelik a rákos sejtek jeleit ausztrál kutatók

Arany nanorészecskék segítségével ismeri fel a rákot egy új vérvizsgálat, amely a tumoros sejtek által kibocsátott jelek észlelésére is képes

- számoltak be legfrissebb eredményeikről az ausztrál Queenslandi Egyetem kutatói, akiknek úttörő technológiája elősegítheti a korábbi betegségfelismerést és a hatékonyabb kezelést.

Az intézmény szakemberei által kifejlesztett nanotechnológia lehetővé teszi az úgynevezett extracelluláris vezikulák (EVk) észlelését és monitorozását a véráramban - írja az EurekAlert tudományos hírportál.

Az Ausztrál Biotechnikai és Nanotechnológiai Intézet (AIBN) munkatársa, Jing Wang szerint a felfedezés a jelenleginél hatékonyabb, személyre szabottabb rákkezelést eredményezhet azáltal, hogy az onkológusok azonnali visszajelzést kapnak a kezelések eredményességéről.

"Az extracelluláris vezikulák a vérben lévő potenciális biomarkerek egy izgalmas következő nemzedéke" - mondta a szakember, hozzátéve, hogy az egészséges és a rákos sejtek által egyaránt folyamatosan kibocsátott nanorészecskék fontos szerepet játszanak a sejtek közötti kommunikációban.

"A rákos sejtek arra használják az extracelluláris vezikulákat, hogy manipulálják a körülöttük lévő sejteket, illetve, hogy elnyomják és befolyásolják az immunrendszert.

A kutatók szerint a tumorsejt eredetű extracelluláris vezikulákat nehéz megkülönböztetni az egészséges sejtek által kibocsátott EVk-től, amelyekből jóval több van a véráramban.

A szakemberek egy speciális arany nanorészecskét használtak, amely kizárólag a tumorsejt eredetű extracelluláris vezikulák felszínén megtalálható molekulákhoz kapcsolódik.

Az arany nanorészecskék egyedi jelet bocsátanak ki lézerfény hatására, ami lehetővé teszi a páciens egyedi "EV-ujjlenyomatának" detektálását.

Az új technológiát 23 melanomás pácienstől vett vérmintákon tesztelték, amely során sikerült észlelni a tumorsejt eredetű extracelluláris vezikulákat, továbbá a rákkezelés közben és azt követően végbemenő kritikus változásokat.

Az új technológia tehát lehetővé teszi annak megállapítását, hogy egy kezelés hatékony-e vagy sem, vagy, hogy kialakult-e gyógyszerrezisztencia.

A kutatók a Science Advances című folyóiratban publikálták az eredményeiket.

Címkék: arany, nanorészecske, rák, sejt

2020. Szeptember 19. 09:07, szombat | Életmód

Valószínűleg mégsem Anatóliában háziasították először a lovakat

Nagy valószínűséggel mégsem Anatóliában, hanem az eurázsiai sztyeppén háziasították először a lovakat és csak később exportálták őket a Kaukázus és Anatólia területére

2020. Szeptember 18. 13:09, péntek | Életmód

Egy eddig ismeretlen kihalási eseményt azonosítottak a kutatók

Egy 233 millió évvel ezelőtt bekövetkezett, eddig ismeretlen nagy kihalási eseményt azonosítottak a kutatók, akik szerint az úgynevezett karni pluviális (esős) esemény készítette elő a terepet a dinoszauruszok uralmához.

2020. Szeptember 17. 18:08, csütörtök | Életmód

A daganatos betegségek 30 százaléka megelőzhető lenne rendszeres szűréssel

Rendszeres szűréssel a daganatos betegségek 30 százaléka megelőzhető lenne - hívta fel a figyelmet Rozványi Balázs, a Magyar Rákellenes Liga elnöke szerdán az M1 csatornán.

2020. Szeptember 17. 15:03, csütörtök | Életmód