2024. április 23, kedd - Béla

2011. December 19. 07:36, hétfő | Belföld
Forrás: mno.hu/MTI

Egy évszázada foglalkoztatja a tudósokat, most megoldották

„Szereted a vajat!” – hangzik el egy gyermekjátékban, amikor egy boglárkát a másik álla alá tartva vajra emlékeztető sárga folt jelenik meg annak bőrén.

A játék alapjául szolgáló jelenség okait megfejtették a cambridge-i egyetem tudósai.

A futó boglárka (Ranunculus repens) neve franciául bouton-d'or (aranygomb), angolul buttercup, németül Butterblume, hollandul boterbloem (vajvirág), annak a vajhoz hasonló visszatükröződésnek köszönhetően, ami akkor keletkezik, amikor a bőrhöz közelítik. „A tudósokat egy évszázada foglalkoztatja a jelenség” – magyarázta a neves brit egyetem, amelynek írása a Royal Society brit tudományos akadémia Interface című folyóiratában jelent meg.

A cambridge-i egyetem fizikai és botanikai tanszéke felfedezte, hogy a szirmok sajátos szerkezete a magyarázata a boglárkának a tüköréhez hasonló, sajátos sugárzásának. A szirmok sejtjei két rendkívül sima felületből állnak, amelyeket levegőréteg választ el egymástól. A fénynek a sima felületen és a levegőpárnán át történő visszatükröződése magyarázza, miért tükröz vissza a boglárka több fényt, mint bármelyik más virág. A kutatók azt is felfedezték, hogy a boglárka jelentős adag ibolyántúli sugárzást is visszatükröz, amelyre igen érzékenyek a méhek és más beporzórovarok.

A boglárka visszatükröződésének funkciója a szaporodást biztosító rovarok vonzása – a számos országban, így Nagy-Britanniában és Franciaországban ismert játéktól függetlenül. Bár más tényezők – mint az illat és a hőmérséklet – is befolyásolja a virág és a beporzórovarok közötti kapcsolatokat, a vizuális forma a kommunikáció fontos eleme – fejtette ki Silvia Vignolini, a cambridge-i egyetem munkatársa.

2024. Április 23. 12:07, kedd | Belföld

Szijjártó Péter: újabb légijárat indul nyártól Magyarország és Kína között

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros, Hszian is közvetlenül elérhető lesz Budapestről

2024. Április 23. 12:03, kedd | Belföld

Varga Mihály: az IMF is megerősítette, a magyar gazdaság idén visszatér a növekedési pályára

Az Európai Bizottság után a Nemzetközi Valutaalap (IMF) is megerősítette: a magyar gazdaság idén visszatér a növekedési pályára, jövőre az uniós rangsor élmezőnyében lehet

2024. Április 23. 06:54, kedd | Belföld

Faültetési napot hirdet a 10 millió Fa civil szervezet

Április 22-e, a Föld napja alkalmából Nemzeti Faültetési Napot hirdet a 10 millió Fa civil szervezet országos közössége.