Hírek
2011. December 05. 13:07, hétfő |
Külföld
Forrás: mno.hu/MTI
Ők lesznek az unió következő tagállamai?
Szerbia és Montenegró EU-integrációs folyamatáról is tanácskoznak hétfőn délelőtt kezdődött brüsszeli tanácskozásukon az uniós országok külügyi, illetve európai kérdésekkel foglalkozó miniszterei.
A megbeszélésen Magyarországot Martonyi János külügyminiszter képviseli.
Az EU legfőbb javaslattevő-végrehajtó intézménye, az Európai Bizottság októberben azt indítványozta, hogy Szerbia kapjon EU-tagjelölti státust, a már tagjelölt Montenegróval kapcsolatban pedig döntsenek a csatlakozási tárgyalások tényleges megkezdéséről. A szerbeknek ugyanakkor a bizottság szerint erőfeszítést kell tenniük a Koszovóval való viszony normalizálása érdekében, és velük csak akkor indokolt a csatlakozási tárgyalások megkezdése, ha jelentős eredmények születnek ezen a téren.
A hét végén Szerbia és Koszovó – uniós elnöklet alatt Brüsszelben folytatott megbeszélésen – megállapodott a szerb–koszovói határátkelők közös igazgatásában. Ettől a térségben mindmáig tapasztalható, időnként erőszakba torkolló feszültség enyhülését remélik. Az átkelőkhöz vezető utakon úttorlaszokat emelő észak-koszovói szerb lakosok hangadói azonban egyelőre elutasítják a Belgrád és Pristina között létrejött kompromisszumot, hiába kérte tőlük annak tudomásul vételét – és az útakadályok eltávolítását – Boris Tadics szerb elnök.
Az uniós tagállamok miniszterei – az úgynevezett általános ügyek tanácsaként eljárva, tehát nem színtisztán külpolitikai kérdéseknek szentelt hétfői ülésükön – ebben a helyzetben tekintik át a bővítési politikával kapcsolatos bizottsági javaslatokat, és tesznek javaslatot a pénteken tanácskozó állam-, illetve kormányfőknek. Egyelőre nyitott kérdés, hogy támogatják-e a bizottsági javaslatot az előrelépésre Szerbia, illetve Montenegró vonatkozásában. A tanácskozásra érkezve Diego López Garrido, az európai ügyek spanyol államtitkára támogatóan nyilatkozott újságíróknak a szerb tagjelöltség megadásáról.
Az általános ügyek tanácsának fő feladata, hogy előkészítse a pénteki EU-csúcsot, amelyen a bővítés mellett az eurómentés kérdésköre lesz a fő téma, különös tekintettel az euróövezeten belüli szorosabb integrációra, az uniós alapszerződés ezzel kapcsolatos módosításának terveire. A csúcstalálkozó kezdetén ünnepélyesen aláírják a horvát–EU csatlakozási szerződést. Zágráb a ratifikációs eljárás nyomán várhatóan 2013 közepén válhat uniós taggá, de képviselője – megfigyelőként – már a mostani csúcstalálkozóra is meghívást kapott.
Horvátország európai uniós csatlakozási szerződését múlt héten hagyta jóvá plenáris ülésén az Európai Parlament. A szerződést a tervek szerint pénteken, az EU-tagországok állam- és kormányfői találkozóján írják alá. Az ezt követő ratifikációs folyamat sikeres lezárultával – várhatóan 2013 közepétől – Horvátország lesz az EU 28. teljes jogú tagja. A magyar néppárti képviselőcsoport a brüsszeli plenáris szavazás után kiadott közleményben az EU előző, magyar soros elnökségének sikereként méltatta a szerződés megszületését – számolt be róla az MNO.
Ezek érdekelhetnek még
2024. December 06. 07:30, péntek | Külföld
MKI: az RMDSZ is kormányalakító erő lehet Romániában
Jó pozíciókból indul a Romániai Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) a koalíciós tárgyalások során, a magyar párt egyaránt nyitott a PSD-vel, a PNL-lel és az USR-rel való együttműködésre is
2024. December 06. 07:30, péntek | Külföld
Ukrán elnöki tanácsadó: Kijev legalább húszezer Oroszországba hurcolt gyereket keres
Ukrajna legalább húszezer, Oroszország által erőszakkal elhurcolt gyermekről tud, a valós számuk azonban jóval magasabb lehet
2024. December 05. 07:52, csütörtök | Külföld
Vlagyimir Putyin: a nyugati cégek számára nem lesz könnyű a visszatérés az orosz piacra
Oroszország nem üldözte el piacáról a nyugati vállalatokat, amelyek számára nem lesz könnyű a visszatérés, mivel a külföldi riválisok és az orosz brandek már betöltötték a távozók által üresen hagyott réseket
2024. December 05. 07:51, csütörtök | Külföld
Visszaállamosítják a brit vasútat
Jövőre megkezdődik a konzervatív párti kormányok által három évtizeddel ezelőtt privatizált brit vasúthálózat újbóli államosítása.