Városlista
2024. április 20, szombat - Konrád, Tivadar

Hírek

2012. Április 14. 14:07, szombat | Belföld
Forrás: mno

Mindent megváltoztathat a szenzációs magyar találmány

Mindent megváltoztathat a szenzációs magyar találmány

A gumibitumen kötőanyaggal készült útnak hosszabb az élettartama, kevésbé hajlamos a repedésre, valamint jobban ellenáll a deformáló erőknek.

Mondta el az MNO-nak dr. Bartha László, a Pannon Egyetem professzora, az új útépítési technika egyik feltalálója. Az ilyen eljárással készült utak 2004 óta épülnek hazánkban, és egyetlen sérülést sem látni rajtuk, tette hozzá.

Nem csak kátyúzására használható az úgynevezett gumibitumen, amelyet egyre több településen használnak az útépítéseknél – hangsúlyozta Bartha. A kötőanyagnak számos tulajdonsága különbözik az általánosan használtaktól, kutatása a Mol Nyrt. kutatóival együttműködve 2000 körül kezdődött a Pannon Egyetem Ásványolaj- és Széntechnológiai Tanszékén.

A professzor emlékeztetett arra, hogy akkor jelentősen megnőtt az utak terhelése, ami rontotta az egész hálózat minőségét. „Kutatásaink során kiderült, hogy a hagyományos kötőanyagok különösen hidegben könnyen repednek, ráadásul a 0 fok körüli átlagos hőmérsékletnél az említett folyamatok felgyorsulnak” – jelentette ki a szakember.

Sem nem bitumen, sem nem gumi

A kutató szerint keresték azokat az anyagokat, amelyek az úttestet rugalmasabbá teszik a külső hatásokkal szemben. Az úgynevezett nedves eljárás szerint a gumiőrleményt közvetlenül a bitumenhez keverik, ezáltal biztosítva az egyenletes minőséget, valamint az így módosított bitumen kedvezőbb, rugalmas tulajdonságait – ismertette a Pannon Egyetemen megvalósult fejlesztést a professzor. Ez az anyag sem nem bitumen, sem nem gumi, hanem a kettő közötti tulajdonságú kötőanyag, amely így az út használata során fellépő feszültségeket a rugalmasságával fel tudja venni, majd vissza is tud alakulni – tette hozzá.

Jobb minőség

„Az útépítéseket 2004-ben kezdtük el, így mostanra vannak olyan szakaszok, amelyeknek az életkora elérte a hét évet, és semmilyen jelentős sérülés nem látható rajtuk” – hangsúlyozta az egyetemi tanár. Veszprémben, Zalaegerszegen és Gyálon épült ilyen technikával út. A gumibitumennel épített utak alig lesznek drágábbak, mint a hagyományos bitumenes utak, de a minőségük lényegesen jobb lesz, mint a mostani utaké. A nagyobb útépítőcégek közül már többen használták ezt a technológiát vagy vizsgálták a gumibitument, de igazából az önkormányzatok érdeklődnek iránta.

Kevésbé kátyúsodik

Dr. Bartha László szerint az új gumibitumennek számos előnye van a hagyományos bitumennel szemben. Az ilyen kötőanyaggal készült útnak hosszabb az élettartama, kevésbé hajlamos a repedésre, valamint jobban ellenáll a deformáló erőknek, így nem alakulnak ki nyomvályúk. A kőzethez való kiváló tapadása miatt kisebb az aszfaltburkolatból való kőzetkipergés, ezért a gumibitumenes aszfaltút kevésbé kátyúsodik – mutatott rá a Pannon Egyetem szakértője.

Csökkenhet az ár

Az aggályok kapcsán úgy fogalmazott, sokan azért nem alkalmazzák még, mert túl kevés idő telt el a technika bevezetése óta. Bízik benne, hogy először Zalaegerszegen hamarosan elkezdődhet az ilyen gumibitumen gyártása, és felhasználásával a gumibitumenes aszfaltutak építése. „Az ár természetesen szerepet játszik a döntésekben, és mivel a korábbi technika kissé olcsóbb, amellett döntenek, de ha sokan meggyőződnek arról, hogy az új utak tartósabbak, akkor egyre nagyobb lehet az igény az új kötőanyag iránt” – fogalmazott.

A professzor reményét fejezte ki, hogy az útépítési pályázatoknál előnyben részesítik majd a gumibitumen használatát, ezáltal még jobban elterjedhet az új technológia használata. A szakember szerint megvan a lehetőség arra, hogy tovább csökkentsék a termék árát, a minőség javításával egyenes arányban. „Dolgozunk azon, hogy műanyag hulladékból nyert kötőanyaggal tovább javítsuk a gumibitumen minőségét” – tette hozzá.

mno

Ezek érdekelhetnek még

2024. Április 20. 09:51, szombat | Belföld

Orbán Viktor: amíg nemzeti kormány van, Magyarország nem lép háborúba

Tegyünk világos vállalást: amíg nemzeti kormány áll az ország élén, Magyarország nem lép be az orosz-ukrán háborúba senkinek az oldalán.

2024. Április 20. 09:49, szombat | Belföld

BMW-Lufthansa megállapodás: nagyobb repülők közlekednek Debrecen és München között

A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal, ennek értelmében nagyobb befogadóképességű repülőket közlekedtetnek Debrecen és München között hétfői és pénteki napokon

2024. Április 19. 15:06, péntek | Belföld

Nagy Márton: önfenntartó társasággá kell válnia a Magyar Postának

A kormány azt várja a Magyar Posta Zrt.-től, hogy legyen önfenntartó, folytassa a zöld és digitális átállást, szolgáltatásait pedig továbbra is biztosítsa mindenki számára lakóhelytől függetlenül

2024. Április 19. 14:58, péntek | Belföld

KSH: Drágább az üzemanyag Magyarországon a környező országok átlagánál

Az EU Weekly Oil Bulletin legfrissebb adatai alapján Magyarországon a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára 640, míg a régiós országokban 620 forint volt.